VÄLKOMNA till halv 8 hos mej!

Mat är ett av mina intressen, men även trädgård, min finska lapphund Jakki, att fota (helst djur och natur), inredning och mycket annat smått och gott.
Jag är dock begränsad att utföra mina intressen, så jag får som sagt ta det i små "portioner".
Så den här bloggen kommer inte bara att handla om mina matvanor, eller kanske matovanor ;-)
Nej! Utan om allt och mycket mer som finns runt ikring också, - som gör att jag kliver ur sängen och välkomnar ännu en ny dag.


Du är hjärtligt välkommen att dela dom dagarna med mej.

tisdag 14 februari 2012

Vägen till mannens hjärta

Vägen till mannens hjärta går genom magen.
Det är ju allmänt känt och visst finns det undantag, men det stämmer nog allt som oftast tror jag.
Jag brukar skoja med min man och säja att han uppvaktade mej, för att min mamma lagade så god mat på markan där han åt lunch och tänkte att, dottern kanske var lika duktig.
Men det allt blir oftare numera, att man hör att det är mannen i huset som lagar maten, -det är ju jättebra och visst kan jag väl också känna att det skulle vara kul att få bli bjuden på middag av mannen.
Numera hjälper han till med att, skala, hacka, vispa och diskar oftast undan under tiden och det är kul och så flyter det på så mycket bättre. Mitt kök är nog bland det minsta, så det gäller att ha lite ordning och reda.
Receptet ligger under Middagstips.
Igår gjorde jag en Renskavssoppa, som jag nämnt här på Bloggen tidigare men då hade jag inga bilder och satte inte ut något recept, så jag gör det nu i stället. Den är väldigt lätt att göra och blir mycket matigt god och tycker man inte om renkött, så går det alldeles utmärkt att göra den på Älgskav också.
Jag tjatar på lite nu, som ni som följt bloggen märkt, med soppor, gratänger, och grytor men det tål att tjatas lite om. Det är inte bara så enkelt och gott utan perfekt bjudmat, bara att göra klart i förväg och sedan ha tid att umgås med gästerna, då får man även tid att själv njuta av maten.

I dag är det ju Alla hjärtans dag och en del av er kanske har tur att bli bjudna på något gott i kväll, eller kanske är Du den som lagar en god middag till en vän.

Ha en mycket trevlig Kväll
och KRAM på er!

4 kommentarer:

  1. Som du vet har jag varit van vid att ha en man som gärna lagade mat och det var inte alls dumt. Jag har lagat min mat, ätit och diskat själv idag som nästan alla dagar. Inte blev det något kulinariskt heller. Potatisbullar och lingonsylt. Jag orkade helt enkelt inte anstränga mig mer än så idag...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. JO, det vet ja ju <3
      Du va ju duktig å baka, särskillt Toscakaka och tårtor, som jag minns det.
      Hemlagade potatisbullar är jättegott (kanske köpta åxå, vet ej) Att steka lite korv och fläsk, eller bacon till är inte heller helt fel.
      I sommras då vi var till Irland, åt vi potatisbullar, bacon (rackarns go), vita bönor, korv, blodkorv mm till frukost. Det var supergott!
      KRAMEN!

      Radera
  2. kan intyga att renskavssoppan är god! tack för god mat å en trevlig eftermiddag igår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att Du tyckte om soppan ;-)
      TACK själv och kom snart igen, så kanske vi kan ta nån stund å fota lite eller nåt.

      Radera