VÄLKOMNA till halv 8 hos mej!

Mat är ett av mina intressen, men även trädgård, min finska lapphund Jakki, att fota (helst djur och natur), inredning och mycket annat smått och gott.
Jag är dock begränsad att utföra mina intressen, så jag får som sagt ta det i små "portioner".
Så den här bloggen kommer inte bara att handla om mina matvanor, eller kanske matovanor ;-)
Nej! Utan om allt och mycket mer som finns runt ikring också, - som gör att jag kliver ur sängen och välkomnar ännu en ny dag.


Du är hjärtligt välkommen att dela dom dagarna med mej.

fredag 3 februari 2012

TREVLIG (H)ÄLG!

Älg och åter Älg, står på helgens meny.
Ikväll blir det Tortillas, med älgfärs som bas, -det är lite "latmat", men gott utimellan.
Eftersom jag jobbar på lördag, så blir det åter lite enklare middag på grillad Älgentrecôté, egen pommes och eget kryddsmör och kanske nå´n liten grönsak.
TORTILLAS.
Däremot på söndag, så ska jag göra en väldigt mustig älggryta, som ska koka länge för att bli riktigt mör och fyllig i smak. Till den ska jag prova vår krydda som vi har på butiken, den heter just "Mustig Grytmix" och är en av våra nyaste kryddor.
Så här gör jag:
Skär upp ca 1 kg älgbog i lämpliga grytbitar och bryn i gjutgärnspanna, så det får fin färg runt om alla bitar. Lägg inte i allt på en gång, då ligger det och kokar, utan bryn lite eftersom.
Häll över köttet i en stekgryta och krydda, ev tillsätts lite salt och 2 msk tomatpuré.
Sedan blandas ca 2-3 msk mjöl ner i grytan och tillsätt ca ½ dl vilt eller balsamvinäger, 1 buljongtärning, ca 3 dl rödvin och 2-3 dl vatten och grädde. Låt det stå och puttra lite svagt.
Under tiden skär bacon i bitar och fräs den i stekpannan med hela eller halverade burk champinjoner 1 stor burk, eller om det finns färska så tar du det,-skär då i kanske 4 bitar och 2 krossade eller hackade vitlökar. Tillsätt det i grytan.
Däremot om du väljer att tillsätta färska champinjoner, så vänta med att tillsätta dem,-dom har lust att bli lite gummiaktiga om dom får koka med för länge. Tillsätt även syltlök (ekorrballa), en halv till en hel burk, -ta inte med spadet. Nu bör grytan stå och gosa till sej i ca 1½-2 timmar, kanske mer, beroende på köttets mörhet. Smaka av under tiden och lägg till ev mera kryddor, vin, buljong, grädde, redning osv,-så du får den smak och konsistent du vill ha på grytan. Jag måttar sällan då jag lagar mat, så därför står det ofta ca si och så mycket, för jag har inga exakta mått. Ibland om jag bestämmer mej för att jag ska skriva ner hur jag gör, så har jag mer exakt, men den här grytan har jag inte gjort det med.
Så pröva dej fram,-den blir så jättegod och det passar bra med kokt ris (koka gärna med en buljontärning och ½ hackad gul lök), eller kokt pressad potatis. Viltgelé och små inlagda gurkor, som jag inte kommer på  vad dom heter i skrivandets stund, men dom är knottriga och ganska små, -är goda att servera till. Rostade grönsaker passar bättre än sallad.
Nu kurrar det rejält i magen, så det är dax för lite lunch.

Ha de så gott i helgen.

4 kommentarer:

  1. Älgkött kan man göra mycket gott av. Önskar er en trevlig (h)älg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut bäst!
      Renkött är också väldigt gott, men det har sina begränsningar,-älg är mera "formbart".
      Önskar dej detsamma ;-) KRAM!

      Radera
  2. Låter gott.
    Gryta låter gott..bra inspiration! Det får bli älggryta till middag på Söndag.
    Idag tänker jag inte så mycket som sticka näsan utanför dörren!
    Fått nog av kylan efter två dagars fotografering ute på Uddjaurs is...det gick otroligt bra då jag har kläder för att klara så kallt. Kameran funkade utan problem, vi kunde värma oss i en kåta eller i bilen lite då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du får inspiration av mina inlägg. Grytor är ju så otroligt gott,-särskilt så här i dessa kalldagar.
      Jag går inte ut, då det är så här kallt, utam håller mej inne och eldar i kaminen.
      Ska kolla in dina bilder,-du har väl dom på din blogg?

      Radera