VÄLKOMNA till halv 8 hos mej!

Mat är ett av mina intressen, men även trädgård, min finska lapphund Jakki, att fota (helst djur och natur), inredning och mycket annat smått och gott.
Jag är dock begränsad att utföra mina intressen, så jag får som sagt ta det i små "portioner".
Så den här bloggen kommer inte bara att handla om mina matvanor, eller kanske matovanor ;-)
Nej! Utan om allt och mycket mer som finns runt ikring också, - som gör att jag kliver ur sängen och välkomnar ännu en ny dag.


Du är hjärtligt välkommen att dela dom dagarna med mej.

torsdag 9 februari 2012

Mat efter årstid.

Soppor, grytor och gratänger.
Jag lagar och äter min mat väldigt säsongstyrt, eller vad man ska kalla det. Det är ingenting jag tänkt på, men det slog mej igår, att jag omedvetet är en "säsongskocka". Inte för att jag tror att jag är unik,-nej tvärt om, det gör vi nog alla lite till mans.
Som ett exempel........på den varmare delen av året, kan det ju vara gott med en sallad till lunch eller ibland även som kvällsmat. Men det skulle jag inte vilja sitta och gnaga på så här i kallmånaderna, brrrrr jag fryser och ryser bara av tanken. Suget finns där inte heller, jag är helt enkelt sugen på riktigt varm och bastant mat. Och inte får jag smak för en rykande het mustig soppa på sommaren heller, - det tror jag aldrig har inträffat.
Igår till middag gjorde jag en superenkell gratäng, som jag inte gjort på länge, hade nästan glömt den. Men så hittade jag en bit älgstek (Fransyska), och stog och funderade på vad jag skulle hitta på,-plopp! Så kom jag på den "bortglömda" goa gratängen. Jag skrev ner hur man gör under Middagstipset, så en del av er kanske redan såg den i går och kanske funderade lite över, hur jag kunde lägga in den. Det är så få ingredienser att den verkar lite tråkig,-men jag lovar
den är riktigt vardagsgod.
Jag använder bara salt och svartpeppar, ganska rikligt och steker i smör och olja, som jag sätter till, mellan varje "stekvarv",-så jag får en ordentlig och god steksky, som sedan ska koka med svampspadet. När jag fördelat ut osten så strör jag en god grillkrydda på, den jag visar här i bild är jättegod och den har vi på butiken.
Jag blandar ofta riven Västerbottenost med någon annan lite krämigare ost, det ger bra smak och "seghet". Men enbart Västerbottensost, blir lite för torr, -i min smak.
Jag måste erkänna att jag glömde väga köttbiten, så jag törs inte riktigt stå för att 500g räcker, som jag skrev i receptet. Jag ber om ursäkt för det.......men jag har sagt det tidigare och säger det igen,-jag lagar mat på känn och ibland har jag inga exakta mått. Ska försöka bättra mej och skriva upp mera, medans jag lagar maten.
Låt inte det hindra dej från att prova,-det kan inte misslyckas, det blir så bra.


Ha de så jättegott!

2 kommentarer:

  1. Din gratäng låter allt annat än tråkig! Älgkött är en sällsynt lyx för mig numera...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker själv att den "ser" lite tam ut, då man läser receptet,-men den är GOD!

      Men min vän...vi har ju en hel frys med älgdetaljer på butiken ;-)

      KRAM!

      Radera