VÄLKOMNA till halv 8 hos mej!

Mat är ett av mina intressen, men även trädgård, min finska lapphund Jakki, att fota (helst djur och natur), inredning och mycket annat smått och gott.
Jag är dock begränsad att utföra mina intressen, så jag får som sagt ta det i små "portioner".
Så den här bloggen kommer inte bara att handla om mina matvanor, eller kanske matovanor ;-)
Nej! Utan om allt och mycket mer som finns runt ikring också, - som gör att jag kliver ur sängen och välkomnar ännu en ny dag.


Du är hjärtligt välkommen att dela dom dagarna med mej.

söndag 8 januari 2012

En riktig myshelg!

Oj, vilken lång härlig helg vi haft, då vi varit lediga i 4 dagar tillsammans.
Vi har inte stökat på en massa, utan tagit det ganska lugnt, jag framför datorn och min man framför Tv´n och Vinterstudion.
Vi har ätit gott,- men tyvärr har jag inte fått tillbaka mina smaklökar och en del saker smakar annorlunda, medans en del mat smakar som vanligt. Lite konstigt, -men så är det.
Det godaste vi ätit i helgen åt vi på Trettondagsafton; Sniglar i vitlökssmör till förrätt och till varmrätt åt vi Fondue på Älghjärta och Reninnanlår och till den "min" krämiga potatissallad. Det är så kuseligt gott och bland det enklaste man kan tillaga,-vet att många tvekar inför att testa sniglar,- skyll er själv  ;-)
Första gången jag åt sniglar var på vår första utlandssemester tillsammans,-till Cypern våren 89.  Jag minns att första gången jag skulle tillreda dem själv, så tyckte jag att dom var lite läbbiga då dom var otillagade. Men har man kokat älgmule, så lovar jag att sniglar är en baggis.
Ikväll blir det "gammeldags söndagsmat", jag fräser älghögrev i gjutjärns grytan, kryddar och skär ner morötter och lök, samt slår på lite vatten. Serveras till mandelpotatis och lingonsylt,-det blir så himmelskt go sky. Rackarns, nu blir jag lite småhungrig och javisst ja, -måste ta och koka lingonsylt, den är ju slut. Bäst att slita sej från datorn en stund å fixa det.
Hoppas Ni också haft en Trevlig och Mysig Helg.

4 kommentarer:

  1. Det är länge sen jag åt sniglar i vitlökssmör senast. Första gången var jag väldigt skeptisk minns jag men du försäkrade att det skulle vara gott och det var det också :-)

    SvaraRadera
  2. Bara man vågar, så är det mesta riktigt ätligt. Tror inte jag har smakat nånting, som varit direkt dåligt. Jo.....men då hade dom gjort nå´t fel. Fick grillade mini bläckfiskar, som smakade bläck,-det var äckligt. Det tog ett bra tag innan jag kunde äta dem igen, men sen så tycker jag att dom var goa igen.

    SvaraRadera
  3. Du har en väldigt trevlig blogg, Helena! Tack för alla mumsiga tips!!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. TACK Kicki!
    Kram på dej med.

    SvaraRadera