VÄLKOMNA till halv 8 hos mej!

Mat är ett av mina intressen, men även trädgård, min finska lapphund Jakki, att fota (helst djur och natur), inredning och mycket annat smått och gott.
Jag är dock begränsad att utföra mina intressen, så jag får som sagt ta det i små "portioner".
Så den här bloggen kommer inte bara att handla om mina matvanor, eller kanske matovanor ;-)
Nej! Utan om allt och mycket mer som finns runt ikring också, - som gör att jag kliver ur sängen och välkomnar ännu en ny dag.


Du är hjärtligt välkommen att dela dom dagarna med mej.

onsdag 19 oktober 2011

Renskav blev räddningen!

Potatisbrist!
I går eftermiddag/kväll skulle jag tillaga en färsrätt (Scweizerfärs), som är både enkel och god. Gjorde allting klart, med "hackhjälp" av min man, skulle bara tillsätta persilja, som tyvärr fåglar eller nå´t anfallit och rensat (tur jag hade fryst), -då slår det mej........POTATISEN!
När man bor så här måste man planera sina inköp, då jag inte har lust att köra 7 mil tor för att jag glömt nå´n ingrediens och det brukar jag vara riktigt duktig på
(om man får tycka det om sej själv). Skriver alltid upp på en lista i köket allteftersom nånting håller på att ta slut,-men nu hade jag totalt missat mandelpotatisen. Skramlade bara några få stackare i potatisbingen och rundpotatis vill varken jag eller gubben ha kokt, -den är bara till mos, klyftor, halvor, gratäng och råstekt.
Färsblandningen är det ju inget problem med, den håller sig och blir istället dagens middag.
Men frågan var då, -vad hittar jag på nu då? "Gubben" var ovanligt hungrig, då han varit och jagat och bara ätit macka och kaffe på hela da´n.
RENSKAV!,-jag pratar ju alltid varmt om renskaven i kartong för mina kunder, snabbt, gott och enkelt,-så fick det bli. Stuvade makaroner och lingonsylt till och kvällen var räddad.
Puh!

Lägger in receptet på Schweizerfärs under Middagstips!   GLÖM INTE POTATISEN :-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar