VÄLKOMNA till halv 8 hos mej!

Mat är ett av mina intressen, men även trädgård, min finska lapphund Jakki, att fota (helst djur och natur), inredning och mycket annat smått och gott.
Jag är dock begränsad att utföra mina intressen, så jag får som sagt ta det i små "portioner".
Så den här bloggen kommer inte bara att handla om mina matvanor, eller kanske matovanor ;-)
Nej! Utan om allt och mycket mer som finns runt ikring också, - som gör att jag kliver ur sängen och välkomnar ännu en ny dag.


Du är hjärtligt välkommen att dela dom dagarna med mej.

fredag 14 oktober 2011

Mycke liv och lite ull.

Sa kärringen, när hon klippte grisen.
Ibland kan det vara mycke jobb, innan man får middagen man längtat efter och så kändes det i går kväll.
Först ska näten i sjön (i måndags), sen ska dom upp och lossas, gres, sköljas och hängas (i tisdags). Sen ska fisken slaktas, sköljas, saltas och så får man vänta 1-2 dagar. Ev rom ska också sköljas, vispas och saltas. Då först är det dax att göra upp eld i kåtan (i går), det tar ett bra tag att få jämn bra temperatur. Hämta enris i skogen som ska både ge bra rök och hjälpa till att kyla av röken lite. Å så vänta igen.
Skala mandelpotatis och sätta på spisen, blanda rom, cremé fraiche och rödlök, -bena fisken.
SÅ ÄNTLIGEN: Sätta sej till bords, mosa potatisen i smör, rensad rökt sik och en jättegod romsås.

Det var det värt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar