VÄLKOMNA till halv 8 hos mej!

Mat är ett av mina intressen, men även trädgård, min finska lapphund Jakki, att fota (helst djur och natur), inredning och mycket annat smått och gott.
Jag är dock begränsad att utföra mina intressen, så jag får som sagt ta det i små "portioner".
Så den här bloggen kommer inte bara att handla om mina matvanor, eller kanske matovanor ;-)
Nej! Utan om allt och mycket mer som finns runt ikring också, - som gör att jag kliver ur sängen och välkomnar ännu en ny dag.


Du är hjärtligt välkommen att dela dom dagarna med mej.

tisdag 27 december 2011

Gott av Julens rester.

Sådärja, -nu är jag tillbaka efter 3 veckors uppehåll från Bloggen.
Ni som jag har säker en hel del mat som blivit över, trots att man varje år tänker, "i år ska jag inte köpa hem så mycket, av allt". Men hur man än tänker, så blir det massor kvar.
Ingen fara,-det går att trixa till och fixa riktigt goda mellandagsmåltider av resterna.
Pytt i Panna, är en svensk klassiker och i den kan du skära ner överblivna rebenspjäll, prinskorvar, köttbullar, skinka, potatis, undvik att tillsätta syltor, då det är mycket gelatin i dem som smälter. Krydda lite och gräddstuva gärna pytten. Rödbetssalladen är god till.
Laxpudding går bra att göra både på gravat, kallrökt och varmrökt lax eller varför inte en pasta sås med gravad och rökt lax till färsk pasta eller spagetti.
Bräckt skinka och ägg är gott till frunch, eller god varm macka med senap och majonäsröra, skinka, ost och kryddor,-gärna dubbelvikt som steks i stekpanna eller i mackjärn. Skinksås till pasta/spagetti är uppskattad av, såväl liten som stor.
Pizza funkar också, både på lax och skinka mm,-men kanske inte samtidigt. ;-)
Laxpizza med capris och lök eller varför inte blanda i rödlök, kapris i creme fraiche och servera kall till.
Det här är bara bågra förslag, DU har säkert också en bra idé på att ta vara på julresterna och som jag skrivit tidigare, blir jag glad om du vill dela med dej här på bloggen.
Och snart har vi nyårshelgen!

3 kommentarer:

  1. Att ha för mycket rester är inget vidare men det är nästan värre att inte ha några alls. Så hade jag det förra året när jag inte var hemma under jul. Idag åt jag inlagd sill till lunch och stekt julskinka och potatis till middag. I morgon blir det en ugnsrätt av gravlax till middag :-)

    SvaraRadera
  2. Lax går att variera i det "oändliga". Och rackarns gott, blir det,-nästan vad man än hittar på.

    SvaraRadera
  3. Den laxrätt jag gjorde blev supergod! Idag gör jag en låda i ugn med blomkål, julskinka, västerbottenost och äggstanning. Det står i ugnen just nu...

    SvaraRadera